۷ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۱۶:۲۴

عصاره عنوان کرد:

گیاهان دارویی ثروتی نهفته / سهم کم ایران در بازار داروهای گیاهی

گیاهان دارویی ثروتی نهفته / سهم کم ایران در بازار داروهای گیاهی

خرم آباد - خبرگزاری مهر: دبیر ستاد علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب ایرانی کشور از گیاهان دارویی به عنوان ثروت نهفته کشور یاد کرد و گفت: متاسفانه سهم ایران در بازار داروهای گیاهی بسیار محدود است.

به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، محمدحسن عصاره ظهر چهارشنبه در جلسه ستاد گیاهان دارویی استان لرستان در سخنانی با اشاره میزان سرمایه گذاری در دنیا در بخش گیاهان دارویی اظهار داشت: میزان سرمایه گذاری و تجارت گیاهان دارویی بیش از 100 میلیارد دلار است.

وی با انتقاد ازعدم سرمایه گذاری مناسب در کشور در بخش گیاهان دارویی خاطرنشان کرد: متاسفانه تا چند سال گذشته میزان سرمایه گذاری در این بخش تنها 60 میلیون دلار بوده است.

سرمایه گذاری در زمینه گیاهان دارویی در کشور راضی کننده نیست

دبیر ستاد علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب ایرانی کشور عنوان کرد: این در حالیست که با برنامه ریزی های صورت گرفته این میزان سرمایه گذاری در کشور به 100 میلیون دلار رسیده که البته این میزان نیز راضی کننده به نظر نمی رسد.

عصاره با اشاره به اینکه این میزان سرمایه گذاری در کشور تنها به چند محصول خلاصه می شود، بیان داشت: این در حالیست که کشور ایران از نظر اقلیم و تنوع گیاهی یکی از ممتازترین کشورهای دنیا محسوب می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از یک هزار و 728 گونه گیاه انحصاری و اندمیک در کشور ایران وجود دارد، یادآور شد: این گیاهان تنها در ایران رویش دارند و استفاده از این ظرفیت می تواند به ثروت فراوان برای کشور تبدیل شود.

دبیر ستاد علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب ایرانی کشور با انتقاد از اینکه استفاده از گیاهان دارویی به عنوان یک ظرفیت بسیار مهم در کشور مغفول مانده است، خاطر نشان کرد: این در حالیست که در دنیا بیش از 85 درصد داروها منشا گیاهی دارد.

کشور بدون تنوع گیاهی بیچاره است!

عصاره با بیان اینکه کشورهای اروپایی از داروهای با منشا گیاهی به عنوان اولویت اول استفاده می کنند بیان داشت: این کشورها استفاده از داروهای شیمیایی و ترکیب گیاهی و شیمیایی را در اولویت های بعدی خود قرار می دهند.

وی با تاکید بر اینکه کشور ایران یک کشور کهن و قدیمی است عنوان کرد: در حال حاضر کشور ایران از 13 نوع اقلیم هوایی موجود در دنیا تعداد 11 اقلیم هوایی را در خود جای داده است.

دبیر ستاد علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب ایرانی کشور با تاکید بر اینکه بقا هر کشور به استفاده از تنوع گیاهی بستگی دارد یادآور شد: در حال حاضر بیش از هشت هزار گونه گیاه در کشور ایران وجود دارد و این در حالیست که در کشور های اروپایی میزان گونه های گیاهی به یک هزار گونه هم نمی رسد.

عصاره با بیان اینکه کشورهای اروپایی به طور حتم با توجه به عدم تنوع گیاهی دچار مشکلات فراوان خواهند شد، خاطر نشان کرد: کشور بدون تنوع گیاهی بیچاره است!

بانکها در زمینه اعطا تسهیلات به شرکتهای گیاهان دارویی کمک کنند

وی با اشاره به اینکه استفاده از این ظرفیت مهم در کشور موجب ایجاد ارزش افزوده، اشتغال و نقدینگی خواهد شد، عنوان کرد: بانکها در کشور و در استانها بایستی در راستای تامین تسهیلات مورد نیاز واحدها و شرکتهای دانش بنیان در حوزه گیاهان دارویی بیشتر از گذشته همکاری داشته باشند.

دبیر ستاد علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب ایرانی کشور با اشاره به یکی از طرح های جدید ستاد علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب ایرانی در کشور بیان داشت: بیمه کردن محصولات گیاهی در کشور یکی از اقدامات مهم این ستاد در کشور است.

محصولات گیاهی در کشور بیمه می شوند

عصاره با بیان اینکه در این راستا وزارت بهداشت و درمان لیست بیش از 372 قلم محصول گیاهی به وزارت رفاه و تامین اجتماعی برای بیمه شدن ارسال کرده است، یادآور شد: وزرات رفاه نیز این موضوع را به شورای عالی بیمه کشور برای تصویب ابلاغ کرده است.

وی با تاکید بر تاسیس شرکتهای دانش بنیان در استانهای کشور خاطر نشان کرد: این شرکتهای دانش بنیان بایستی در مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری ایجاد شوند.

دبیر ستاد علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب ایرانی کشور با بیان اینکه در قالب این شرکتهای دانش بنیان گروههای بیوتکنولوژی و گیاهان دارویی بایستی ایجاد شود، عنوان کرد: بایستی حمایت های لازم در این راستا صورت بگیرد چرا که به طور حتم اشتغال فراوانی در این بخش نهفته است.

عصاره با تاکید بر اینکه استان لرستان با توجه به اقلیم های متنوع، مطلوب و تنوع گیاهی می تواند در حوزه گیاهان دارویی موفق باشد بیان داشت: در حال حاضر گونه های منحصر به فرد و اندمیک فراوانی در این استان وجود دارد که این موضوع می تواند اشتغال مطلوبی را در این حوزه ایجاد کند.

کد خبر 1299280

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha